Is kwark gezond?

Is kwark gezond?

Is kwark gezond?

En wat is de gezondste kwark?

Kwark staat hoog op alle lijstjes van fitness- en dieetvoedsel. En niet voor niets: het is behoorlijk eiwitrijk, waarmee het een goede bijdrage kan leveren aan je dagelijkse proteïnebehoefte. Toch is niet iedereen fan van kwark. Je hoort ook wel eens dat zo veel zuivel juist een slecht idee kan zijn… Hoe zit dat nu precies? Is kwark gezond, en zo ja, wat is dan de gezondste kwark?

Wat is kwark?

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is kwark iets heel anders dan bijvoorbeeld yoghurt. Kwark is namelijk eigenlijk een hele jonge kaas. Dat betekent dat het uit gestremde melk gemaakt is.

Eén van de grote voordelen daarvan is dat het eindproduct er veel eiwitrijker van wordt. Net als bij ‘gewone’ kaas zijn alle eiwitten uit de melk namelijk ‘samengeklonterd’ bij het stremmen. Gevolg: kwark zit boordevol proteïne.

Interessant genoeg worden zowel magere kwark als volle kwark gemaakt van magere melk. Bij volle en halfvolle kwark worden er echter achteraf nog wat vetten toegevoegd. Zo wordt het eindproduct romiger!

Wel maakt het toevoegen van extra room de voedingswaarde natuurlijk heel anders. In plaats van de vraag “is kwark gezond?” voor alle soorten kwark te beantwoorden, kijken we daarom even los naar deze twee categorieën.

Is magere kwark gezond?

Om te beginnen: is magere kwark gezond? We hebben al gezien dat kwark één heel groot voordeel heeft: het eiwitgehalte. Met 100 gram magere kwark krijg je zo’n 9 gram eiwitten binnen. Dat is ideaal voor krachtsporters, maar ook voor mensen die om andere redenen eiwitrijk willen eten.

Daarnaast heeft kwark nog een paar gezondheidsvoordelen:

  • Calcium. Net als andere zuivelproducten is kwark flink rijk aan calcium, dat je vooral nodig hebt om je botten stevig en gezond te houden.
  • B-vitamines. Zo haal je uit 150 gram kwark een derde van de ADH aan vitamine B2, en bijna de helft van je vitamine B12.
  • Fosfaat. Ook dit mineraal draagt bij aan stevige botten en tanden.

Sterke nadelen heeft magere kwark eigenlijk niet. Dus is kwark gezond? In principe wel – hoewel we hieronder nog een aantal punten zullen noemen waar je goed op moet letten.

Is volle kwark gezond?

En hoe zit het dan met volle kwark? Omdat dat magere kwark met wat toegevoegde room is, gelden de bovenstaande voordelen in principe nog steeds. Ook volle kwark bevat eiwitten en verschillende essentiële vitamines en mineralen.

Daar komt echter wel bij dat volle kwark óók veel vetten bevat. 100 gram volle kwark levert ongeveer 11 gram vet, een beetje afhankelijk van het merk dat je koopt. Dat heeft een aantal gevolgen.

Ten eerste betekent het dat volle kwark een stuk meer calorieën oplevert dan magere kwark. Waar magere kwark ongeveer 80 kcal per 100 gram bevat, is dat bij volle kwark maar liefst 180 gram. Dat kan heel handig zijn, bijvoorbeeld als je aan wilt komen. Maar wil je juist afvallen, dan is volle kwark misschien niet je beste keuze.

Daar komt bij dat de vetten in volle kwark met name verzadigde vetten zijn. Die zijn op zichzelf niet noodzakelijk ongezond, maar de meeste mensen krijgen er veel te veel van binnen. Dat gebeurt vooral als een groot deel van je eiwitten dierlijk van oorsprong is: vlees, zuivel en ei. Met name bij krachtsporters ligt dat gevaar vaak op de loer.

Als je weet dat je al veel dierlijk eet, is volle kwark dus misschien ook niet je beste keuze. Je kunt dan beter wat meer plantaardige eiwitten in je dieet incorporeren, en voor magere kwark kiezen.

Is kwark gezond?

Hoewel magere kwark en volle kwark dus allebei gezond kunnen zijn, zijn er wel verschillen. Volle kwark is alleen aan te raden als je niet op je calorieën probeert te letten. Ook kun je het beter niet gebruiken in een dieet dat al rijk is aan verzadigde vetten. Magere kwark is in die gevallen een goede keuze.

Betekent dat dat alle kwark verder gezond is? Helaas, zo simpel is het ook weer niet!

Veel kwark die in de winkel ligt, is namelijk niet alleen kwark. Er worden vaak ook nog allerlei smaakstoffen en extra ingrediënten aan toegevoegd. En helaas: die zijn niet altijd even goed voor je…

Zo wordt er vaak extra suiker bij de kwark gedaan, om de ietwat zurige smaak te maskeren. En natuurlijk bestaan er allerlei smaakjes, van sinaasappel tot vanille. Ook die soorten kwark zitten vaak bomvol suiker. Te veel toegevoegde suikers zijn erg slecht voor je, dus het is verstandig om dit soort producten te vermijden!

Wat is dan de gezondste kwark? Heel simpel: naturel kwark zonder verdere toevoegingen. Als je die koopt, is kwark zeker gezond 😊

Kwark lekker maken

Het grote nadeel van naturel kwark is natuurlijk dat je dus wel met dat typische kwarksmaakje blijft zitten. Zeker in het begin is niet iedereen daar even groot fan van. Vandaar dat het toch verleidelijk is om voor een suikerige vruchtenkwark te gaan.

Gelukkig is er ook een andere oplossing mogelijk: zelf je kwark lekker maken! Je kunt immers ook prima zelf fruit toevoegen, zonder al die ongezonde extra’s. Of breng je kwark op smaak met vruchtenpuree, nootjes, kaneel en andere gezonde smaakmakers.

Eet smakelijk!

Leave a Reply

Close Menu