Is cardio het antwoord om af te vallen?

Is cardio het antwoord om af te vallen?

Het allereerste wat er bij mensen op komt als je de term ‘afvallen’ noemt, is cardio. Geen voeding, geen verbeterde leefstijl, maar cardio. Of ze nu puur uit gezondheidsoverwegingen hun gewicht willen verlagen, het vetpercentage voor esthetische doeleinden willen verlagen, of als ze simpelweg iets aan hun algemene gezondheid willen doen: Cardio is hét antwoord in de ogen van velen. Vaak gaat deze overtuiging zo ver dat ze er überhaupt geen plezier aan beleven. In een tijdsbestek van een uur, meerdere malen per week, proberen ze de zin van het leven te vinden. Terwijl ze continu op dezelfde vierkante meter staan te paraderen. Ironisch genoeg is cardio niet het antwoord.

De energiebalans

Aan de basis van gewichtsverandering staat de energiebalans. Eenvoudig gezegd is dit de verhouding tussen de energie die je dagelijks binnen krijgt en de energie die je dagelijks verbrandt. De sleutel tot gewichtsverandering is het verstoren van deze balans. Dit houdt in:

  • Om aan te komen moet je in een positieve energie balans zitten (meer energie binnen krijgen dan je verbrandt).
  • Om af te vallen moet je in een negatieve energiebalans zitten (minder energie binnen krijgen dan je verbrandt).

Negatieve energiebalans om af te vallen

Voor jou als persoon die af wilt vallen, houdt dit dus in dat je minder energie moet binnenkrijgen dan dat je verbrandt, of meer moet verbranden dan je consumeert. Dit moet allemaal consistent gebeuren gedurende een langere tijdsperiode. Overigens is de eerste optie een stuk makkelijker, gezien je jezelf dan niet dag in dag uit hoeft te slopen terwijl je eigenlijk nog steeds geen idee hebt of je nu voldoende beweegt.

Voeding is de basis

Juist, je voeding is ALTIJD de basis, ongeacht je doel (ook voor gewichtstoename is voeding de basis).
In het geval van afvallen moet je voedingspatroon ervoor zorgen dat je in een klein tekort komt, waardoor je op den duur zult gaan afvallen.

Geen onnodige beperkingen

Ga jezelf vooral geen onnodige beperkingen opleggen en vervolgens continu geconfronteerd worden met dingen die je jezelf verbiedt. Wat dat betreft zijn we allemaal nog steeds dat kleine kind: Hoe vaker je zegt dat je iets niet mag hebben, hoe liever je het wilt. Vervolgens ga je hélemaal los en verpest je je progressie. Gevolg? Jezelf slecht voelen over iets wat helemaal geen probleem had hoeven zijn. Maak het niet zo zwart wit. Houd je voeding bij en plan af en toe wat lekkers, of houd van tevoren rekening met sociale gelegenheden zoals etentjes.

Als je aandachtig hebt gelezen zal je zien dat ik cardio de laatste paar alinea’s niet genoemd heb.

Voordat ik nu in de reacties word aangevallen als ‘anti-cardio’:

  1. Heb je cardio nodig voor vetverlies? Nee
  2. Betekent dit dat cardio nutteloos is en ik het nooit zou inzetten?  Nee
  3. Huh? Juist, even verder lezen 😉

In het begin van dit artikel heb ik je verteld dat je een negatieve energiebalans ook kunt creëren door middel van cardio. In eerste instantie zou ik aanraden om het áltijd eerst via je voeding te doen, voornamelijk omdat dat hetgeen is wat bij iedereen fout gaat. Men denkt vaak namelijk dat de voeding niet zo belangrijk is en dat dat gecompenseerd kan worden door middel van (cardio)training. Fout. Je kunt een slecht voedingspatroon niet compenseren door middel van training en dan op magische wijze je doelen bereiken. Als dat het geval was, dan was iedereen in de sportschool slank, fit, gespierd en in de shape van hun leven. Jammer maar helaas.

Wat echt telt voor vetverlies

Training is een momentopname

Met je training verbrand je slechts een aantal honderd calorieën. Voor de één vrij veel, voor de ander een stuk minder (nee, die calorie teller op het apparaat is niet het aantal calorieën wat je daadwerkelijk verbrand hebt gedurende je cardiosessie). De verbrandde calorieën van deze training zijn een momentopname. Wat er gedurende de rest van de dag gebeurt gaat bepalen wat je lichaam (en dus de weegschaal/spiegel) uiteindelijk zal gaan doen.

Leefstijlfactoren buiten je training om

Hartstikke tof dat je een uur aan het trainen bent, maar wat doe je de andere 23?
Hoe is je voeding? Hoe is je slaap? Wat zijn de rest van je dagelijkse activiteiten? Je bent gedurende de dag meerdere malen in een ‘tekort’ en meerdere malen in een ‘overschot.’ De trend hiervan is het belangrijkst.

Het feit of je dus gedurende de dag (en langere periodes zoals een week) uiteindelijk in een negatieve energiebalans verkeert, bepaalt of je wel of niet afvalt. Train je dusdanig lang, intens en veel dat je duizenden calorieën verbrandt, maar eet je dan ook zoveel dat je alsnog niet in een tekort gaat verkeren? Dan val je helaas nog steeds niet af.

We kennen allemaal die persoon die gaat hardlopen, vervolgens op het einde van zijn/haar rondje de lokale Starbucks in duikt en een cappuccino met karamel, slagroom en een koekje neemt, omdat ‘ze dat verdiend hebben’. Beetje zonde van de tijd en moeite die er dan in die training zit, als het je toch niet gaat helpen. Toch?

Conclusie

Cardio is absoluut niet nodig voor gewichtsverlies of het verlagen van je vetpercentage. Het kan een nuttig wapen zijn in je arsenaal voor de strijd tegen de ongewenste zwembandjes, maar het moet niet de basis vormen. Je voeding, waarmee je een negatieve energiebalans creëert, is de basis. Deze is vervolgens, indien nodig, aan te vullen met cardio. Welke vorm van cardio je vervolgens het beste zou kunnen gebruiken, hangt af van je doelen, je geslacht en of je wel of geen krachttraining erbij doet.

Wil je ervaren en leren hoe dit werkt? Meld je dan aan voor mijn persoonlijke begeleiding!

 

Leave a Reply

Close Menu